Alla inlägg under januari 2014

Av krajdan - 19 januari 2014 23:00

 


En god pasta med bladspenat, grädde, soltorkade tomater, vitlök. Självklart väljer jag den färska pastan blir mycket godare då. Just denna fredag blev drycken Iron Maidens egna ölsort The Trooper. Helt okej öl. Man behöver inte krångla till matlagningen för att det ska kännas lite lyxigare och godare en fredag.



Av krajdan - 12 januari 2014 20:07

Nu är alla storhelger slut och man är trött på all julmat. Men nu måste man få tillbaka lite inspiration att laga maten till veckan som kommer. Många tips är att man ska månadshandla och planera en hel månad med matsedel o.s.v Jag har däremot hittat en bättre lösning. Jag handlar bara maten för max 2 veckor framåt. Då blir det mer inspiration och man tappar inte lusten och ger upp efter 3-4 dagar. Man sparar mycket pengar på att ha matlådor med sig till arbetet och det behöver inte heller kosta mycket för att det ska kännas spännande och gott.


Här nedan ger jag lite korta exempel på hur en av mina veckor kan se ut.

Måndag - Färsk pasta med kyckling.

Man bryner bara enkelt kycklingen och tillsätter lite vitlök soltorkade tomater och vitlök. Man kan också om man vill slänga i lite fetaost. Matlagningsgrädden gör sedan det avgörande. Väldigt enkelt men gott!

Tisdag - Här gör jag det enklare än nånsin och gör en Korv Stroganoff med ris eller pasta. Men jag tillsätter då också lite soya, tomatpuré och liiiite sweet chili sås mot slutet. Det gör susen.

Onsdag - Köttfärsås och spaghetti - Köp gärna lite dyrare och finare tomatsås då det blir godare. Kryddor som basilika och timjan eller oregano gör susen. Var inte rädd för att salta för denna kräver mycket salt för att det ska bli gott.

Torsdag - Fiskgryta med torsk, gräslök, citron, tomat, och creme fraiche. En av mina favoritfiskgrytor.

Fredag - Här vill jag bjuda på något riktigt festligt. Beouf Beorgenon. En fransk gryta med nötkött. Jag väljer gärna grytbitar av nöt till denna rätt. Kort berättat så är det en gryta man kokar ihop med rödvin, kött och morötter.


Andra bra rätter är ju en glömd favorit som kålpuddingen!. Blir ofta många portioner och räcker länge något jag kan rekommendera att göra även om man aldrig gjort det själv förr. Planera nu vecka nummer 2 helt själv och kommentera gärna vad du kom fram till!


Hoppas det ger er lite tips i vardagen 2014!



Mat

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards